Dacă
ordinul doric a constituit transpunerea în piatră a unor construcţii de lemn cu
secţiuni mari, ordinul ionic, născut
într-o zonă mai săracă în lemn, interpretează o structură executată din piese
de lemn cu secţiuni mici.
Iniţial,
antablamentul ordinului ionic era format din arhitrava tripartită, rezultată
din suprapunerea a trei grinzi şi din cornişa susţinută de denticule. Friza
lipsea, căci coexistenţa ei cu denticulele ar fi fost un nonsens, amândouă
exprimând aceeaşi structură orizontală purtată. Friza caracteristică ionicului
a apărut mai întâi ca o formulă de a decora o suprafaţă în formă de fâşie, cum a fost cazul templelor
de la Prinias sau Assos. Odată devenită componentă a ordinului ionic, friza
înlocuieşte denticulele, pentru ca mai apoi coexistenţa lor să devină o
caracteristică în arhitectura secolului al IV-lea î.e.n. când, probabil, sursa
lor constructivă a fost de mult uitată.
Capitelul
ionic are exprimate două feţe ca principale, ceea ce dovedeşte că, spre
deosebire de cel doric, conceput a fi perceput din toate direcţiile în mod
egal, el s-a născut în interiorul unor porticuri, cum ar fi cele aparţinând
construcţiilor de tip bit-hilani. Vestigiile arhitecturii hittite şi
siro-hittite, în care fusese elaborat acest tip, nu conservă nici un capitel,
ceea ce permite să se creadă că numai bazele coloanelor erau de piatră,
fusurile şi capitelurile fiind executate din lemn.
Constituit
pe coasta Asiei Mici, ordinul ionic este legat sub aspectul interpretării
plastice, fără a se putea preciza o filiaţie, de o seamă de manifestări cu
caracter predominant decorativ din arhitectura Asiei Anterioare.
Evoluţiei
continue a arhitecturii arhaice dorice, îi corespunde o dezvoltare intensă, dar
limitată în timp, a arhitecturii ionice, întreruptă de supunerea cetăţilor
Ioniei de către perşi. Etapele evoluţiei ordinului ionic sunt greu de
reconstituit întrucât din edificiile perioadei arhaice nu au rămas decât
fragmente.
În cursul
secolului al VI-lea î.e.n., se desfăşoară în Asia Mică construcţia a trei
temple ionice gigantice : Heraionul din Samos, Artemisionul din Ephestos şi
templul lui Apollon din Didyma. Este posibil ca predilecţia pentru dimensiuni
colosale să si fost datorată exemplului dat de construcţiile Egiptului antic,
care au furnizat, probabil, şi experienţa tehnică necesară. De altfel, şi
dimensiunile în plan ale templelor Ionici se apropie cele mai mari săli
hypostyle de la Karnak (52x103m), iar înalţimea coloanelor, care atinge 17-18m,
se apropie de înălţimea coloanelor (20,4m) aceleiaşi săli hypostyle.
Coloanele
acestor temple ionice, executate din marmură dură, aveau proporţii elansate.
Aşa numitele „corecţii optice”- entasisul, înclinarea şi îngroşarea coloanelor
de colţ, curbarea stylobatului şi antablamentului- caracteristice unor
monumente de ordin doric, erau absente.
Templul
arhaic al Herei din Samos (570-550), opera arhitectilor Theodoros si Rhoikos, a
fost ridicat pe locul templului edificat la începutul sec. al VIII-lea î.e.n.
Spre
deosebire de edificiile care l-au precedat, modeste ca dimensiuni, templul
Herei din Samos se prezintă ca un dipter uriaş (52,50x105m) având una din
faţade marcată ca principală prin prezenţa unui altar exterior situat în axă şi
prin trei intercolonamente centrale lărgite, care corespundeau cellei şi celor
două şiruri de coloane din interiorul ei. Dacă pe această faţadă, principală,
numărul coloanelor era de opt, pe faţada opusă era de nouă, iar pe faţadele
laterale de 21. „Inelul” interior al dipterului avea 6(8)x19 coloane. Baza
coloanelor era alcătuită dintr-un tambur şi un tor decorate cu striaţii
orizontale convexe şi concave. Deşi fusurile coloanelor erau din piatră,
capitelurile şi toate elementele purtate ale ordinului fuseseră executate din
lemn.
Artemisionul
din Ephesos, început în jurul anului 560 î.e.n., opera arhitecţilor Kersiphron
şi Metagenes, originari din Knossos, edificiu la a cărui fundare într-un teren
mlăştinos a colaborat, probabil, şi Theodoros, unul dintre autorii Heraionului
din Samos, reia compoziţia grandioasă a acestuia din urmă, pe care o amplifică.
Dimensiunile sale, 109,20x55,10m, mai mari decât ale templului din Samos, cât
şi modenatura sa mai evoluată, permit să se creadă că este ulterior Heraionului.
Deşi
partea estică a pteromei şi a cellei este distrusă, se poate deduce numărul
coloanelor de 8x21 în primul „inel”, de 6x19 în al doilea. Pe faţada
principală, de vest, fusese introdus şi al treilea rând de coloane. Ca şi la Samos,
împărţirea tripartită a pronaosului corespunde cu trei intercolonamente
centrale lărgite ale pteromei.
În
schimb, cella, care cuprindea o arie purtătoare de vechi vestigii ale cultului
zeiţei Artemis, era hypetrală. Diversele reconstituiri prezintă templul cu 8
sau 9 coloane pe faţada posterioară, iar cella hypetrală împărţită prin două
rânduri de coloane pentru a corespunde numărului de 127 de coloane semnalat de
istoricul Plinius cel Bărtân. Intercolonamentul era atât de larg, (6,12m
corespunzător la şase diametre ale coloanelor de 1-1,6m), încât s-ar fi putut
crede că trabeaţia ar fi fost din lemn, dacă descrierea lui Vitruvius privind
transportul şi punerea în operă a lintourilor arhitravei nu ar fi fost o
mărturisire cu caracter de document probator. Bazele coloanelor, compuse din
două trochilosuri şi câteva toruri similare cu cele ale templului din Samos,
erau ridicare pe plintă. Fusurile coloanelor erau decorate cu 40 caneluri, iar
cele de pe faţada vestică aveau tamburul inferior tratat ca un fel de piedestal
decorat cu imagini figurative sculptate, donaţie a regelui Lydiei.
La
Delphoi, în cadrul sanctuarului lui Apollon, în cazul câtorva tezaure, edificii
de dimensiuni modeste, realizate în întregime din marmură, cu aspectul unor
temple in antis, s-a recurs la componente
ale ordinului ionic. Sub influenţa ordinului doric, aici se foloseşte friza,
tratată însă sub forma unei fâşii nedivizate,în schimb coloanele sunt înlocuite
prin caryatide in antis care poartă
capitelurile.
Criza
politică intervenită în viaţa locuitorilor din Asia Mică, întrerupe dezvoltarea
arhitecturii ionice, dar tradiţiile sale vor fi preluate în decursul perioadei
clasice de către Athena.
Complexitatea
sporită a formelor de viaţă socială, în cursul perioadei arhaice, determină o
diferenţiere a programelor cu caracter obştesc. În ambianţa sanctuarelor se
nasc o serie de tipuri arhitecturale semnificative pentru dezvoltarea
construcţiei civile. În cadrul acestor programe se desfăşoară acelaşi proces de
trecere de la sistemul de construcţie în cărămidă crudă şi lemn la sistemul de
construcţie în piatră.
Stoa este un tip de edificiu public, în plan
de forma unui dreptunghi alungit, închis pe trei laturi de ziduri pline, cea de
a patra latură, liberă, fiind delimitată printr-un portic. Construcţia prevăzută
cu un singur cat, avea spaţiul interior divizat în două nave prin coloane. Sunt
cunoscute stoa de sud din preajma
Heraionului din Samos (mijlocul sec. al VII-lea î.e.n.) şi cele două stoa de pe
terasa mediană a Heraionului din Argos, unde apar pentru prima oară elemente
ale trabeaţiei dorice. În cursul celui de al treilea sfert al sec. al VI-lea
î.e.n., în procesul elaborării unor compoziţii de ansamblu, apare stoa în formă
de L.
Spaţiile
interioare ale templelor ale căror dimensiuni erau condiţionate de lungimea
grinzii de lemn sau a lintoului de piatră aveau o capacitate restrânsă. Stoa,
care se dezvolta în sensul lungimii, poartă amprenta aceloraşi limitări
constructive. Nevoia creării unor spaţii publice de adunare va conduce, ca
urmare a aceloraşi servituţi constructive, la soluţia unor hypostyle.
Precursor
al acestor spaţii publice este Telesterionul (sala de iniţiere) sa Sanctuarul
Misteriilor legate de cultul zeiţei Demetra din Eleusis. Acest edificiu a stat
la baza programului de bouleuterion
destinat întrunirii unor persoane administrative. Cel mai vechi bouleuterion este cel din Olympia, care nu a depăşit
procedeele de compoziţie şi tehnice ale templelor arhaice. Edificul, datând din
sec.al VI-lea î.e.n., include un spaţiu cu două nave şi terminaţie absidală
precedat de un portic tristyl in antis.
În secolul următor, bouleuterionul a
fost dublat printr-o construcţie identică pentru ca, în cursul secolelor III-
II î.e.n. între cele două edificii să fie creată o curte închisă, iar faţadele
lor principale să fie legate printr-un portic ionic.
Prytaneele şi casele symposioanelor erau clădiri destinate unor ceremonii şi mese
festive. Compoziţia lor se bazează pe prezenţa unei săli pătrate centrale sau a
unei curţi cu peristyl flancate perimetral de porticuri cu două nave sau de
încăperi. Formula astfel cristalizată a curţii cu peristyl se va întâlni cu
tema curţii interioare elaborată în cadrul arhitecturii de locuinţe.
Către
sfârşitul epocii arhaice s-au conturat programele palestrei, gymasiului,
stadionului şi teatrului, dar absenţa unor amenajări speciale pentru
spectatori, ale căror locuri erau dispuse pe pantele înclinate ale terenurilor,
fac ca formularea completă a acestor programe să fie oferită de către perioada
clasică.
Apariţia
programului stoa în cadrul unor sanctuare a constituit germenele unor
ansambluri în care templul a căpătat un rol dominant prin masa, compoziţia şi
amplasamentul său. Alcătuirea ansamblurilor perioadei arhaice a avut un
caracter spontan şi treptat. Condiţionate de relief, ansamblurile s-au născut
prin adăugirea în timp a diverselor componente, ţinându-se seama de
componentele preexistente. Ca urmare, ansamblurile arhaice au un caracter
liber, pitoresc, lipsit de rigiditate şi de orice tentative ordonatoare în baza simetriei, beneficiind, în schimb, de un
echilibru, născut spontan sau deliberat, între diversele clădiri cronologic
distincte.
În cursul
perioadei arhaice, se constituie sanctuarul de pe colina Altis la Olympia,
sanctuarul de la Delphoi, sanctuarul Herei de la Argos şi sanctuarul de pe
insula Delos.
Apariţia
urbanismului prestabilit, oraşelor de
plan ordonat, introduce ordine şi în compoziţia ansamblurilor. La Selinous, pe
acropolă şi în oraşul de jos, templele perioadei arhaice, la care se adaugă templele
perioadei clasice, se orânduiesc cu axele paralele fără a se ţine seama de
dimensiunea şi factura lor. La fel se întâmplă şi cu templele din Poseidonia
care se înşiră dea lungul străzii principale orientate nord-sud. Chiar şi pe
acropola Athenei, templul Hekatompedon şi vechiul Parthenon erau dispuse
paralel fără o preocupare specială pentru intercondiţionarea lor plastică. Abia
în perioada clasică şi elenistică, compoziţia ansamblurilor în oraşele de plan
ordonat va căpăta caracterul organic pe care îl cucerise arhitectura obiectelor
izolate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu