După două
milenii şi jumătate de evoluţie, cât a trecut de la primele încercări ale lui
Pitagora de generalizare teoretică privind fenomenul artistic, statutul şi , în
ciuda construcţiilor teoretice monumentale datorate lui Kant, Hegel, Croce,
Hartmann, Lukacs, şi alţii, legitimitatea esteticii este încă obiect de studiu
şi de controversă. Cercetările şi polemicile vizează toate elementele şi
criteriile prin care şi în raport cu care, un ansamblu de preocupări de
cunoaştere devine o entitate distinctă
în sistemul disciplinelor teoretice: obiectul cercetării, problematica, metoda,
sistemul, categoria, valoarea explicativă şi practică a tezelor teoretice, etc.
Hegel - Prelegeri de estetică
Ceea ce
trezesc în noi azi operele de artă este, în afară de nemijlocita plăcere, şi
judecata noastră, întrucât supunem considerării înfăptuite de gândirea noastră
şi mijloacele de realizare a operei de artă, precum şi potrivirea sau
nepotrivirea dintre ele. Deoarece ştiinţa despre artă este în timpul nostru şi
mai necesară decât a fost pe vremea când arta pentru sine oferea deja ca artă
deplină satisfacţie. Arta ne invită să fie considerată de pe poziţiile
gândirii, şi anume nu cu scopul de a o face să reînvie, ci cu scopul să
înţelegem ştiinţific ce este arta.
Şi, astfel,
îşi face apariţia reflexia critică după care arta ar oferi, în general, un
obiect potrivit poate pentru consideraţii şi reflexii filosofice, dar,
propriu-zis, nu pentru consideraţii ştiinţifice, sistematice. Mai întâi, în
această reflexie este inclusă falsa reprezentare că o tratare filosofică ar
putea fi şi neştiinţifică. Privitor la acest punct, trebuie să spun doar, pe
scurt, că, oricare ar fi reprezentările pe care cineva le-ar putea avea despre
filozofie şi filosofare, eu cred că filosofarea este absolut inseparabilă de ceea ce este ştiinţific. Căci filosofia
trebuie să considere un obiect conform necesităţii, şi anume nu numai conform
necesităţii subiective sau ordinii exterioare, clasificării, etc., ci ea
trebuie să dezvolte şi să demonstreze obiectul conform necesităţii propriei lui
naturi interioare. Numai această explicaţie constituie în general ceea ce are
ştiinţific o tratate oarecare. Întrucât însă, necesitatea obiectivă a unui
obiect rezidă esenţial în natura lui logic-metafizică, în considerarea izolată
a artei – considerare care are atât de multe presupoziţii, parte referitoare la
conţinutul însuşi, parte cu privire la materialul si elementul artei, element
prin care arta atinge totdeauna şi accidentalitatea, se poate ceda, de altfel
chiar trebuie să cedeze, din rigoarea ştiinţifică şi să amintească de
formaţiile necesităţii numai cât priveşte procesul intern esenţial al
conţinutului ei şi al mijloacelor ei de exprimare.
În ceea ce
priveşte însă obiecţia că operele artelor frumoase s-ar sustrage tratării
ştiinţifice prin gândire fiindcă ele şi-ar avea originea în imaginaţia lipsită
de reguli şi în elementul afectiv şi fiindcă ele, în număr şi diversitate de
necuprins cu vederea, şi-ar manifesta efectele numai asupra senzaţiei şi
imaginaţiei, această obiecţie şi încurcătura produsă de ea par a mai avea şi
acum greutate. Deoarece frumosul artei se înfăţişează de fapt, într-o formă ce
se opune explicit gândirii, formă pe care aceasta, pentru a opera în modul
care-i este propriu, se vede nevoită să s-o distrugă. Această reprezentare are
legătură cu părerea că realitatea în general, viaţa naturii şi a spiritului, ar
fi desfigurată şi omorâtă, că ea,în loc să fie apropiată de către gândirea
conceptuală, este chiar îndepărtată, încât omul, voind să cuprindă prin
gândire,ca mijloc, cea ce este viu, mai curând face ca însuşi acest scop să
moară. Se va recunoaşte că spiritul este capabil să se considere pe sine
însuşi, să posede despre sine însuşi şi despre tot ce ia naştere di el o conştiinţă,
şi anume o conştiinţă gânditoare, căci tocmai gândirea constituie natura
esenţială şi cea mai intimă a spiritului. În această conştiinţă cugetătoare
asupra ei însăşi şi asupra produselor sale- spiritul, când este adevărat î ea,
se comportă conform naturii sale esenţiale. Dar arta şi operele ei, ca unele ce
au luat naştere din spirit, fiind create de el, sunt ele însele de natură
spirituală, deşi plăsmuirea lor îmbracă aparenţa sensibilităţii şi infiltrează
în sensibil spiritul. Sub acest raport, arta stă mai aproape de spirit şi de
gândirea lui decât stă natura pur exterioară şi lipsită de spirit; în produsele
artei, spiritul are de-a face numai cu ceea ce este al său. Şi cu toate că
operele de artă nu sunt cugetări şi concepte, ci sunt dezvoltare a conceptului
din sine însuşi, sunt înstrăinarea lui în direcţia sensibilului, puterea
spiritului cugetător rezidă în faptul de a nu se cuprinde oarecum numai pe sine
însuşi în forma ce-i este proprie, anume ca gândire, ci, de asemenea, să se
recunoască pe sine în înstrăinarea ca senzaţie şi sensibilitate, să se
înţeleagă pe sine, transformând în cugetări ceea ce a fost înstrăinat şi
reîntorcându-se astfel la sine.
Arta nu se
refuză considerării ei filosofice din cauza unui arbitrar lipsit de reguli, ce
i-ar fi propriu. Sarcina ei veritabilă
este aceea de a înfăţişa conştiinţei celei mai înalte interese ale
spiritului. De aici reiese nemijlocit cu privire la conţinut, că artele
frumoase nu pot divaga, cedând unei imaginaţii sălbatice şi lipsite de frână, fiindcă
aceste interese spirituale stabilesc pentru conţinutul lor puncte de reper
determinate, oricât de variate şi de inepuizabile ar fi formele şi plăsmuirile
artei. Acelaşi lucru e valabil şi pentru formele înseşi. Nici acestea nu sunt
lăsate pe seama simplei întâmplări. Nu orice plăsmuire este capabilă să fie
expresie şi înfăţişare a menţionatelor interese, să le încorporeze în sine şi
să le redea, ci un conţinut determinat îşi determină şi forma care i se
potriveşte.
Nicolai Hartmann
– Estetica
O estetică
nu se scrie nici pentru cel care creează frumosul, nici pentru cel care o
contemplă, ci, exclusiv, pentru omul de cugetare, căruia atitudinea de creaţie
şi de contemplare estetică îi apare ca o enigmă. Pe cel cufundat în
contemplare, gândul nu poate să-l tulbure, pe artist îl indispune şi îl irită –
cel puţin atunci când gândul caută să pătrundă ce fac ei în definitiv, şi care
este obiectul lor. Pe amândoi gândul îi smulge din atitudinea lor vizionară,
deşi impresia enigmaticului nu se află departe nici de ei, ba face parte
integrantă din atitudinea lor. La amândoi atitudinea asta este de la sine
înţeleasă; ei au conştiinţa unei necesităţi interne şi nu se înşeală în această
privinţă.
Filosoful
pleacă de acolo unde cei doi lasă minunea care îi încearcă în voia puterilor
adâncului şi ale inconştientului. El merge pe urmele enigmei, analizează. În
analiză însă, el suspendă atitudinea de dăruire şi pură viziune. Estetica este
numai pentru cel care ia atitudine filosofică. Estetica este un mod de cunoaştere,
şi anume cu tendinţă autentică de a deveni o ştiinţă, iar obiectul acestei
ştiinţe este acea dăruire de sine, acea ţinută pur contemplativă. Dăruirea estetică este fundamental alta decât
a cunoştinţei filosofice care se îndreaptă spre ea, luând-o ca obiect.
Atitudinea estetică în genere nu
înseamnă atitudinea esteticianului. Cea
dintâi este şi rămâne atitudinea celui care contemplă şi creează artistic, pe
când cea din urmă este atitudinea filosofului.
Nici una
nici cealaltă nu este de la sine înţeleasă. Excluderea lor reciprocă, dacă ea
ar fi totală, ar trebui să facă imposibilă munca esteticianului.
Estetica,
în ce o priveşte, nu este o continuare a artei. Estetica
încearcă să dezvăluie misterul care, în arte, este păstrat în tot chipul. Ea
caută să analizeze actul viziunii şi al desfătării estetice, act care nu se
poate desfăşura decât atâta timp cât nu este descompus şi cât rămâne netulburat
de gând. Ea face obiect din ceea ce, în acest act, nu este şi nu poate deveni
obiect, din actul însuşi.
George Călinescu- Principii de estetică
Estetica
este o disciplină, sau mai bine zis, un program de preocupări, care s-a născut,
inconştient sau nu, din nevoia simţită de o întinsă clasă de intelectuali de a
vindeca lipsa sensibilităţii artistice prin judecăţi aşa zise obiective, adică
în fond, străine de fenomenul substanţial al emoţiei. Lipsa de bucurie
artistică este un caz mult mai des decât s-ar crede şi foarte mulţi indivizi
dintre cei mai inteligenţi, citesc cărţi pentru scopuri străine de plăcerea
estetică, precum ar fi dorinţa de a se informa, satisfacţia de a găsi în
ficţiune întâmplări asemănătoare cu cele din viaţa lor, sau mai ales judecăţi
şi prejudecăţi asupra vieţii. Aceşti indivizi, incapabili de a se pronunţa
asupra valorii artistice a unei opere, simt o mare uşurare când printr-un
raţionament sau prin însuşirea părerilor unor critici ajung la încredinţarea că
se află în faţa unei opere valoroase. Atunci se produce o adevărată bucurie,
care însă nu este bucuria estetică ci o bucurie psihologică, anume bucuria de a
fi scăpat de incertitudine.
Din această
frigiditate s-a născut estetica, ca propunere de a studia ştiinţific opera de
artă. Emoţia artistică este un fapt sufletesc, deci s-ar putea cerceta şi
la psihologie. Însă esteticianul pretinde că există un aspect al unor emoţii
care le autonomizează, făcând ca emoţia estetică să depăşească emoţia curat
psihologică. Prin urmare, o ştiinţă
strict nouă începe cu definirea fenomenului, ceea ce înseamnă că acest fenomen
există nu ca un accident, ci într-un de fenomene asemănătoare, constituind o
clasă.
Dacă s-ar
găsi norma capodoperei, atunci s-ar întâmpla un lucru înspăimântător, vrednic
de laboratoarelor vechilor alchimişti. S-ar produce o dezvoltare de apocalips,
fiindcă arta în sine ar dispărea. Când am şti cum se face o poezie genială,
toţi am deveni mari poeţi şi arta s-ar transforma în industrie.
Dacă norma
nu se poate descoperi suntem în neputinţă de a determina obiectul însuşi al
esteticii, cu alte cuvinte rămânem cu ştiinţa ruinată înainte de a fi
ridicat-o. Estetica este o ştiinţă care nu există. De aici nu urmează
numaidecât că preocupările estetice, adică acelea având un raport cu arta, sunt
superflui. Orice observare a fenomenelor
artistice în producerea lor şi în efectul lor asupra conştiinţelor este
instructivă. Se poate alcătui un corp foarte util, de observaţii psihologice,
sociologice, tehnice, etc., asupra artelor, dar estetica în înţelesul de studiu
obiectiv al capodoperei nu va exista niciodată. Toate străduinţele esteticienilor
sunt inutile speculaţiuni în jurul
goalei noţiuni de artă si orice estetică
nu cuprinde mai mult decât întrebarea dacă putem sau nu găsi criteriul
frumosului, urmată de răspunsul negativ sau de prezumţiuni insuficiente.
Este
adevărat că esteticienii încearcă apoi să clasifice fenomenele artistice sau să
studieze formele, cu o oarecare pretenţie de metodă naturalistică. Însă nu poţi
clasifica, nici studia ceea ce n-ai definit. De altfel, cercetările acestea
sunt reînvieri ale unor puncte de veche retorică şi dacă ele sunt îndreptăţite
în cadrul unei arte a conducerii şi explicării frumosului, ele n-au ce căuta la
estetician.
Foarte bun articolul, felicitari
RăspundețiȘtergereMultumesc Alina.
RăspundețiȘtergere